Google Wave bakal ditamatkan 30 April

Google masih merancang untuk menutup Wave Google pada 30 April. Laman yang direka untuk menggabungkan e-mel, wiki dan lain-lain bentuk komunikasi ke dalam satu “Wave” tidak pernah menikmati daya tarikan pengguna produk Google yang lain seperti Gmail. Gergasi enjin carian kemudiannya membebaskan sebahagian besar daripada kod sumber Google Wave sebagai perisian sumber terbuka.

Walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa aduan termasuk salah seorang dari blogger Anil Dash-bahawa kerumitan Google Wave yang dibuat tidak sedap untuk pihak ketiga pengaturcara yang ingin menulis permohonan kerjasama. Menjelang Ogos 2010, ia juga kelihatan seolah-olah pelanggan tidak bertumpu ke arah platform dalam jumlah yang mencukupi untuk Google, yang memutuskan untuk menghentikan Wave sebagai produk tersendiri.

“Apa yang terjadi ialah kita suka UI dan kami suka banyak ciri-ciri baru di dalamnya, tetapi ia tidak mendapat daya tarikan yang cukup,” Eric Schmidt ketika itu Ketua Pegawai Eksekutif kepada media pada Ogos 2010. “Jadi kita mengambil teknologi mereka dan memohon mereka kepada teknologi baru yang tidak diumumkan. Jadi, pada dasarnya, kita akan mendapat manfaat Google Wave tetapi bukan sebagai produk berasingan. “

Sekarang, sisa-sisa terakhir Wave, sekurang-kurangnya sebagai produk Google, bersedia untuk dimatikan.

sumber : eWeek

Tagged with 

2 thoughts on “Google Wave bakal ditamatkan 30 April

  1. Aku tak pernah guna pun he3…